X
تبلیغات
هواپیمای مدل

هواپیمای مدل

آخرین اخبار هواپیمای مدل

بییائید یک گلایدر بسازیم!

بییائید یک گلایدر بسازیم!

 

نوشته:مدیریت سایت

مراحل طراحی هواپیما

1_طراحی مفهومی

2_ طراحی اولیه

3_طراحی اجزاء

 

1_طراحی مفهومی

در این نوع طراحی به سوالات پایه ای از قبیل نوع ساختار و وزن و اندازه و نوع ماموریت هواپیما و... پاسخ داده می شود.نخستین سوال چنین مطرح می شود که <آیا این هواپیما می تواند از عهده ی ماموریت هایی که بر او محول می شود بر آید؟>اگر چنین نباشد مشتری می بایست در نوع خواسته هایش تغییراتی دهد.

2_طراحی اولیه

این مرحله از طراحی زمانی آغاز می شود که شکل کلی هواپیما مشخص شود .سوالات اصلی همچون استفاده از کانارد و یا دم پشت بال در مرحله ی اول تعیین شده و انتظار می رود ترکیب اصلی تقریبا ثابت بماند.در این مرحله

ساختار هواپیما ارابه ی فرود و سیستم های کنترلی طراحی و مکان آن ها در هواپیما مشخص  می شود.انجام آزمایش های مختلف و عملکرد هر کدام از این اعضاء به عهده ی این بخش می باشد.همچنین در این بخش مدلی از هواپیما ساخته شده و مدل سازی ریاضی روی آن انجام می گیرد.

3_ طراحی اجزاء

با تصویب مراحل قبلی طراحی وارد آخرین بخش خود که شامل بررسی جزء به جزء قطعات است می شود.

طراحی مفهومی

چه شکلی دارد؟

چه اهدافی را دنبال می کند؟

چه اندازه و قیمتی دارد؟

 

طراحی اولیه

ترکیب کلی تصویب می شود.

توسعه آزمایش و تحلیلهای پایه ای

 

طراحی اجزاء

طراحی قطعاط و قسمت های مختلف.

آزمایش بعضی قطعات مثل ارابه ی فرود

تخمین وزن و عمل کرد

 

ساخت

 

پارامتر های مهم در طراحی:

 

1) انتخاب ایر فویل

2)هندسه ی ایرفویل

3)برا و پسای ایرفویل

4)ضریب برای طراحی

5)نسبت ضخامت ایر فویل

 

کارایی آیرو دینامیکی . نسبت منظری. پسگرایی بال .نسبت مخروطی .پیچش بال زاویه ی نصب. زاویه ی هفتی.

لبه های باله هندسه ی دم انواع دم و نیز انتخاب دم

 

 

پرواز سرشی (گلاید)

گلایدر نوعی پرنده ی بدون موتور می باشد.که با استفاده از سیتم آیرو دینامیکی بدنه و اجزاء خود می باشد.

یک طراح گلایدر باید یک بانک اطلاعاتی تشکیل دهد.و با استفاده از این بانک ساخت را آغاز می کند.

مراحل طراحی گلایدر مثل هواپیما البته بدون  در نظر گرفتن سیستم پیش برنده است.

 

حال نوبت تشکیل یک بانک اطلاعاتی است.

اگه جدول را نمیبینید آن را مارک کنید

مشخصات چند گلایدر واقعی

نام گلایدر

مشخصات

Gb2

Gb2b

Gb3

Grob

Schwizer

Szd55-1

Szd55

Szd56-1

Szd59

دهانه بال

m

13.5

13.57

13.67

17.5

15.54

15

15

15

8.16

سطح بال

m2

 

14.5

14.2

14.2

17.8

20.4

12.51

9.6

8.16

9.8

نسبت منظری

 

 

12.6

12.9

13.2

17.2

11.85

18

23.44

17..57

17.8

نوع ایرفویل

 

GOTTINGER535

GOTTINGER535

GOTTINGER535

EPPLER663

NACA63618

________

________

_________

________

وزن خالص

(kg)

125

157

170

368

326.15

225

215

175

380

نسبت برا به پسا

 

17

17

17

35IN65KPH

23IN90KPH

35IN85KPH

44.1IN99KPH

48.5IN110KPH

40IN190KPH

نرخ نزول

m/s

0.8

0.75

0.8

0.75

0.94

________

0.58

0.59

0.62

 

ترسیم ابعادی و تعیین هندسه ی گلایدر:

از داده های بانک اطلاعاطی نسبت سرش.نسبت منظری.نرخ نزول بر حسب سطح خیس شده.نرخ نزول بر حسب نسبت منظری و ..... را ترسیم می کنیم. مهم ترین نتیجه ی گرفته شده این است که افزایش نسبت منظری

بر روی افزایش نسبت سرش موثر بوده و هر چه این مقدار بیشتر باشد کارایی آیرو دینامیکی گلایدر بشتر می شود.

همچنین هر چه نسبت منظری بیشتر باشد نرخ نزول کمتر است.همانطور که می دانید مهمترین پارامتر هایی که

در ساخت گلایدر می  بایستی مد نظر قرار گیرند نسبت سرش حداکثر و نرخ نزول حداقل می باشد.

به این نتیجه می رسیم که برای طراحی یک گلایدر با کارایی بال باید بالی با حداکثر نسبت منظری انتخاب کنیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

و اما ساخت گلایدر.....

 

 

 

مواد اولیه ی مورد نیاز:

1_ بلوک هایی از یونولیت به نسبت فشردگی 15یا20

2_ چند تکه فیبر برای در آوردن شکل ایر فویل های بال و دم

3_ورق چوبی از جنس صنوبر یا بالسا برای استفاده به عنوان اسپار

4_ سیم المنت با قدرت تحملی ولتاژی حدود 24ولت با مقاطع چوبی که سیم را به خوبی نگه دارند.

5_ ترانسفورماتور با توانایی تبدیل برق شهر به 12تا28ولت

6_ مقداری میخ برای ثابت نگه داشتن مقطع ایرفویل بر روی بلوک

7_ سمباده جهت از بین بردن سطوح ناصاف

8_ دریل برقی برای سوراخ کردن ایرفویل ها

9_ گونیا و خطکش فلزی برای بریدن مقاطع بال از بلوک ها

10_ اره مویی برای بریدن مقطع ایرفویل از فیبر

11_ چسب لاتکس برای اتصال سطوح به هم

12_ کش با استحکام مناسب جهت اتصال بال روی دم

13_ فوم جهت ساخت دم

 

 

مرحله ی نخست(ساخت بال)

 

با توجه به بانک اطلاعاتی بالی با دهانه ی 200و وتر 20برای این هواپیما مناسب است.

ایرفویل این بال برگرفته ایر فویل گلایدر

EPPLER662

می باشد.اکنون ابعاد و زوایای بال در اختیارمان می باشد.می توانیم بال را بسازیم.ابتدا شکل ایرفویل را روی

کاغذ کشیده و آن را روی فیبر نصب کنید سپس با اره مویی با دقت فراوان آنرا از روی کاغذ ببرید سپس

جاهای  ناصاف را سمباده بزنید.بعد از سمباده زدن و صاف شدن کار آنرا با دریل برقی سوراخ کنید و در جاهای سوراخ شده میخ با اندازه ی همان سوراخ به داخل سوراخ ها بزنید و کار را بر روی بلوک بچسبانید و با

کاتر که به برق است بلوک را برش زده و بال را که شکل ایر فویل روی آن است مطابق شکل با برش زدن بلوک در آورید.

طرف دیگر بال را مثل همین طرف درست کنید.

 

 

مرحله ی دوم (ساخت بدنه)

بدنه در هواپیما وظیفه ی حمل مسافران خلبان و سوخت و بار را دارد.در ساخت هواپیمای گلایدر بدنه باید

کمترین وزن و حجم را داشته باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


شکل بدنه از پهلو

 

بدنه باید کوچک و مناسب باشد بطوریکه  بالها بتوانند روی آن سوار شوند.شما میتوانید با علاقه ی خودتان

یک بدنه ی مناسب بسازید.برای ساخت بدنه به بلوکی به اندازه ی      ( 10*10*80 ) احتیاج است.

 

مرحله ی سوم:(ساخت دم):

با توجه به نقشه ی چند گلایدر به این نتیجه میرسیم که دم به این شکل           بهترین راندمان را دارد.

برای ساخت  دم از فوم استفاده کنید.نسبت منظری مناسب برای این دم9 است.

 

اگر عکس ویا مطالب دیگری خواستیدبا من در میان بگذارید.

 

اگر هر  سوالی داشتید به ایمیل من:

E_mail:aryaeiaryaei@yahoo.com

این بخشی از جزوه بود اگر کل آنرا می خواهید باید ایمیل خود را داده و عضو شوید.

+ نوشته شده در  جمعه بیست و نهم تیر 1386ساعت 11:38 بعد از ظهر  توسط مهدی  | 

تکنیک ها و نکات ساده ساخت

تکنیک ها و نکات ساده ساخت

 

بعضی اوقات لازم است یکی از سرووهای هواپیمایتان را تعویض کنید. اما اغلب رد کردن سیم سروو از میان قابهای بدنه (Former) یا مجراهای داخل بال مشکل و پر دردسر است. بنابراین از این روش استفاده کنید:
1- قبل از در آوردن سروو یک تکه نخ یا سیم نازک بلند به سر سیم سروو ببندید.
2- سپس سروو را به آرامی از جای خود درآورید.
3- حال نخ را از سیم سروو جدا کرده و به سر سیم سرووی جدید ببندید. 
4- سر دیگر نخ را بکشید تا سیم سرووی جدید از مسیر خود حرکت کرده تا به گیرنده برسد.
5- حالا با خیال راحت سروو را در جای خود پیچ کنید.

 

 

برای دور نگهداشتن سروو موتور(Servo Motor) از ارتعاش بدنه، نباید قاب پلاستیکی سروو (Servo Case) با تخته سه لایی سینی سروو (Servo tray) تماس داشته باشد. چون پایه نگهدارنده سرووها دارای لاستیک انعطاف پذیر بوده و ارتعاشات بدنه را به سروو منتقل نمی کنند. اگر سینی سروو  تنگ و هم اندازه قاب سروو باشد، قرار دادن سروو و سوراخکاریِ جای پیچهای نگهدارنده بطوریکه بدنه سروو با تخته سینی سروو تماس نداشته باشد بسیار مشکل است. بنابراین می توانید دور بدنه سروو را چند لایه نوار چسب برق بپیچید تا سطح نرم و منعطف ایجاد نماید. سپس آن را در محل مورد نظر قرار داده و جای پیچها را سوراخ نمایید.

 

 

احتمالا در بعضی از مدلها به این مسئله برخورد کرده اید که بستن پیچ بال بسیار پر دردسر و نا امید کننده می شود. چون نوک پیچ باید پس از گذر از فضای خالی زیر بال به مهره یا چوب رزوه شده برسد در حالی که مهره داخل بدنه قرار داشته و قابل دیدن نیست. لذا ممکن است نتوان سر پیچ را دقیقاً در موقعیت مهره قرار داد. به روش ساده ذیل برای رفع این مشکل توجه نمایید:

1- ابتدا یک تکه چوب سخت داول (تیرک چوب با مقطع دایره – Dowel ) به قطر سه برابر قطر پیچ انتخاب نمایید.

2- به اندازه نصف قطر داول از طول چوب بریده و وسط آنرا سوراخ نمایید.(2 عدد)

3- با مته خزینه یا ابزار دلخواه خودتان، شکل یک مخروط را از درون یک سر تکه بریده شده خالی کنید.

4- حال آنها را مطابق شکل در محل مورد نظر از سمت صاف با چسب دوقلو یا اپوکسی بچسبانید.

5- در این حالت سر پیچ در مخروط قیف مانند قرار گرفته و به سمت سوراخ هدایت می شود.

 

 

اگه مشکلی بود با من در میان بگذارید.

اگه سئوالی داشتید به من ایمیل بفرستید.

 

 

 

+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و ششم تیر 1386ساعت 9:40 بعد از ظهر  توسط مهدی  | 

ساخت بدنه اسکيل برای مدل های الکتريک

ساخت بدنه اسکيل برای مدل های الکتريک

 

اینجا یه سری نکات رو در مورد ساخت ماکت ( بدنه مدل ) میندازم.یه سری از دوستان از من خواسته بودن که توضیحاتی رو در مورد ساختن بدنه ای که تمیز در بیاد بدم که اینجا به یه مواردی اشاره می کنم. 

ببینید دوستان قبل از هر کاری شما باید طرحتون رو تو ذهن بیارید و بعد رو کاغذ.هر سیستمی که بخواین ببندین و یا هر بدنه ای رو که بخواین بسازین حتما از رو نقشه ای که خودتون می کشید باید بسازید.حتی در موارد ساده و جزئی.چرا که شما دارید یه مدل پرنده می سازید جسمی که از زمین جدا میشه و پرواز میکنه و یه همچین چیزی رو هم همین جوری نمیشه ساخت و باید همه موارد مربوط به آیرودینامیک بدنه که به شکل درست  قرینه سازی ها و زاویه ها و ...مربوط میشه رعایت بشه. و اینجاست که اگه شما همین جوری و بدون طرح قبلی مدل بسازین چیز جالبی در نمیاد و شاید هم اصلا قادر به پرواز نباشه. پس این نکته اول...

شکل بدنه ها معمولا تقلیدی هست یعنی اکثرا برای قشنگی و همچنین اینکه این بدنه ها امتحان خودشونو پس دادن از روی این مدل ها میسازن.و رایج ترین اونها trainer هایی با مدل های piper cub و بعضی مدل های سسنا و اسپورت هستن.میتونید این مدل ها رو در زیر ببینید. اما چی جوری تو اون سایزی که شما می خواین در بیارین.؟.!.؟.!.؟.!.

این کار هم از نقشه هایی که تو بازار فروخته میشه و یا اگر شما تصویر 1 بعدی از نماهای مختلف یک مدل دیدین میتونید با ضرب کردن نسبت ها به صورتی که 2 شکل با هم متشابه باشن سایز مورد نظرتون رو ردیف کنید.

از نظر من ساختن بدنه اصلی با یونولیت به ضخامت 1 سانت خیلی راحت هست ...البته برای مدل هایی که اندازه اونها زیر 80-90 سانت باشه . اگر مدل بزرگتر بشه خوب اونجا بالسا استفاده میشه... همه اینها سلیقه ای هست . تو ساختن بدنه برای اینکه آدم 6 تا دست نداره از گیره های لباس . برای چسبیدن و خشک شدن چسب چوبی که می زنید استفاده میشه. برای ساختن بال اگر از بالسا استفاده بشه نیاز به کاور داره ولی یونولیت فشرده هم سبکتر هست هم با یه برشکاری ساده میتونید یه بال خوب و مناسب برای پرواز بسازید.اگر باز هم نیاز به توضیح هست بفرمایید!!!

این یه مدل piper cub هست.

این هم یه مدل اسپورت.

+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و پنجم تیر 1386ساعت 8:23 بعد از ظهر  توسط مهدی  | 

با سلام سعید عزیز چشم دو باره عکس ها را رله میکنم تا باز شوند
+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و پنجم تیر 1386ساعت 8:18 بعد از ظهر  توسط مهدی  | 

آموزش پرواز هواپیمای مدل

پرواز هواپیمای مدل

 

 

جلسه ی اول:

پرواز مبتدی

در این بخش می آموزید که هواپیما را از زمین بلند کنید و آنرا بنشانید.

برای هواپیمای 4کاناله احترا قی و الکتریکی

ابتدا موتور را روشن کرده و از شارژ بودن باتری اطمینان حاصل کنید.خوب حالا نوبت به پرواز می رسد.فکر نکنید که برای بار اول باید هواپیما را تا چندین متر بالا برده و دور های گود بزنید.شما باید برای اولین پرواز

 باید فقط هواپیما را تا 20تا35 سانتیمتر بالا برده و سپس آنرا بنشانید.دقت کنید هواپیما را در جایی پرواز دهید که یا چمن باشد و یا حداقل باز و یا وسیع باشد.اول دور موتور را تا آستانه ی برخاستن بالا برده و بعد از به حرکت در آمدن هواپیما آنرا کنترل کنید تا به چپ و راست نرود و بعد از اینکه هواپیما بلند شد و 20تا30 سانت

اوج گرفت دور موتور را به حالت آیدل برگردانید و دسته ی الیوتور را که برای تنظیم ارتفاع است پایین بیاورید

(ارتفاع را زیاد کنید).تا فرود نرمی داشته با شید.دقت کنید هواپیما با شدت به زمین نخورد اگر لازم بود.

اهرم را چند بار پایین بیاورید تا اصطلاحا فلیر کنید.چند بار اینکار را انجام دهید تا در این کار استاد شوید!!!؟؟؟

 

اگر مشکلی داشتید با من در میان بگذارید.

 

 

 

 

 

+ نوشته شده در  شنبه بیست و سوم تیر 1386ساعت 7:56 بعد از ظهر  توسط مهدی  | 

کمی توضيح در مورد خود مدل

کمی توضيح در مورد خود مدل

بدنهء هواپيما : بدنهء‌ هواپيما های مدل با چوب بالسا ساخته ميشه چون اولاْ‌ که سبکه و دوماْ‌ اين که راحت بريده ميشه و کار باهاش زياد سخت نيست.ميتونيد چوب بالسا رو از افرادی که لوازم ماکت يا مدل ميفروشن تهيه کنيد.بدنهء‌ هواپيما ها بعد از ساخته شدن به وسيلهء‌ نوعی برچسپ پوشانده ميشه که باعث جلوگيری از نفوذ روغن موتور و...به داخل چوب و بافت هواپيما ميشه.برای ساخت بدنه انواع نقشه وجود داره که شما بايد بعد از تهيهء‌ يک مدل ساده اقدام به ساخت اون از روی نقشه کنيد.

موتور هواپيما:اين موتور ها از جنس آلومينيوم هستند و معمولاْ‌ بين دويست تا چهارصد گرم وزن دارند.در بين مدلر های جهان حجم موتور ها به CC بيان نميشه و از مقياس صدم اينچ استفاده ميشه٬ برای مثال يک موتور  10cc که در مدل يک موتور پر قدرت هم محسوب ميشه شصت صدم اينچ مکعب حجم داره و به موتور ۶۰ معروفه.همينطور موتورهايی مثل ۴۶٬۴۰٬۲۵٬۱۵ اينها موتورهای پر کاربرد در مدل هستن.سوخت اين موتور ها مخلوطی از ۷۵٪ الکل متانل و ۲۵٪ روغن کرچکه .شمع اين موتور ها نيازی به اتصال دائم برق نداره و بعد از روشن شدن موتور برق از شمع جدا ميشه.برای روشن کردن موتور ميتونيد از استارتر برقی يا انگشت های خودتون استفاده کنيد ! به تناسب موتور بايد ملخ مورد نظرتون رو تهيه کنيد.اين موتور ها همه از نوع دو زمانه هستند وبه تازگی شرکت OS Engines موتورهای چهارزمانه رو وارد بازار کرده.

راديوکنترل:برای  هواپيما نياز به يک راديو کنترل با برد بالا داريد تا بتونيد از کنار باند هواپيما رو کنترل کنيد.اين راديو کنترل ها بسته به تعداد کانال ها و برد و قابليت ها و همچنين قدرت پردازندهء‌ داخليشون قيمتی بين دويست تا پانصد هزار تومان دارند٬البته راديو های خيلی گرون تر هم هست که به درد ما ايرانی ها نميخوره ! برای شروع يک راديو کنترل چهار کانال با قيمت حدود دويست هزار تومان کار يک آماتور رو راه می اندازه.

ايلرون٬رادر٬الويتور٬لندينگ جيير و...:قسمت های متحرکی روی بال ها و سکان ها هستند که باعث تغيير مسير هواپيما برای کنترل اون ميشن.اين قسمت ها به وسيلهء‌ يک ميلهء‌ فولادی به سروو ها (موتور های الکتيريکی مخصوص حرکت فرامين) وصل ميشن که سروو ها هم به راديو کنترل وصل هستن.

            Servo Motors 1

                         Servo Motors 2

                       Servo Atach

                      Engine Box

در عکس پائين عکس هايی از باک مدل ٬ چرخ ٬سرلينک ٬ نحوهء اتصال سر لينک ها به سروو ٬نحوهء‌ اتصال موتور وچرخ ٬ سروو ٬ شمع موتور و کاور پوشش دهندهء بدنه رو مشاهده ميکنيد.

   

اميدوارم مطالبی که نوشتم به دردتون بخوره و به شما در ساخت مدل کمک کرده باشه و به اطلاعاتتون افزوده شده باشه. اگر به قطعه ای نياز داشتيد يا سوالی براتون پيش آمد با من تماس بگيريد .


+ نوشته شده در  چهارشنبه بیستم تیر 1386ساعت 5:42 بعد از ظهر  توسط مهدی  | 

مشکلات مدلسازی در ایران

مشکلات مدلسازی در ایران

مدل سازی رشته ای هست که اخیرا در ایران داره طرفداران نوجوان و جوان زیادی پیدا میکنه.این حرفه خیلی هم بی دردسر و بدون  مشکل نیست.در زمینه مدل های موتور الکتریک مشکلاتی از قبیل قیمت های زیاد برخی لوازم ...مشکلاتی که برای تهیه لوازم وجود داره... کمبود و یا نبود بعضی موارد در کشور از قبیل این مشکلات هست که خیلی ها هم شاید به خاطر این مشکلات تا وسط کار میان اما رها میکنن...

کسانی که مدل سازی رو  با الکتریک شروع میکنن معمولا از مدل های سبک (indoor airplane) مدلسازی رو آغاز میکنن. چرا که ساختن یه مدل فوق سبک خیلی راحت تر از مدل های سنگین تر و بزرگ تر هست.در ساختن فوق سبک ها از هر چیزی میشه استفاده کرد اما مشکلی که تو این مورد وجود داره مشکل رادیو کنترل اونها هست. گیرنده ای سبک و کوچک نیاز داره که اونم تو ایران پیدا نمیشه.مشکل دیگر در نبود ملخ مناسب برای این مدل هاست(در کشور)  اگر کسی گیرنده و ملخ مناسب برای این مدل ها داشته باشه می تونه تو زمینه ساخت مدل های سبک توانایی خودش رو بالا ببره.......

اما در مورد مدل های بزرگتر و سنگین تر ...لوازمی که برای مدل های الکتریک حدود (100 تا 500 گرم) استفاده میشه از قبیل باتری .. موتور .. سروو (یا سیستم های مشابه ) .. بالسا / بلوفوم/ینوفوم (یونولیت) و ... هم راحت تر و هم ارزون تر گیر میاد. در مورد رادیو کنترلشون هم اگر مدل واقعا بزرگ باشه میشه از نمونه های موجود در  پایتخت استفاده کرد و هم میشه از رادیو کنترل ماشین های چینی 6 تا 12 ولت موجود در بازار استفاده کرد.البته با بالا بردن برد این سیستم ها... تقریبا برد این رادیو کنترل ها رو میشه تا 150 متر و نمونه های بهتر رو تا 300 متر یا بیشتر بالا برد.(خیلی ساده) ولی باید به سایز و وزنشون هم توجه کرد...تو این مدل ها موتور به خاطر امکان سنگین شدن مدل حتما با چرخ دنده به کار میره... بدنه و بال تا جایی که ممکن هست سبک ساخته میشه . به جای سروو از سیستم های مشابه که سبک تر و ارزون تر در میاد استفاده میشه . چرخ ها و ملخ (ها) هم سبک انتخاب می شن تا همه اینها بتونن سنگینی گیرنده رو جبران کنن و مدل بتونه بپره...اینها همه مربوط به اون روش ساخت دوم بود .... اگر شما از رادیو های موجود در بازار که مخصوص مدل های الکتریک هستن استفاده کنید باید از سروو های 34000 تومانی و موتور های بزرگ و مخصوص مدل و چیزای دیگه استفاده کنید که در این صورت هزینه ساخت مدل میره بالای 260000 تومان.......(در صورتی که در اون یکی حالت هزینه ای که تموم میشه به 30000 تومان هم نمیرسه....حالا 300000 تومان کجا و 30000 تومان کجا ...؟...!....)

+ نوشته شده در  یکشنبه هفدهم تیر 1386ساعت 11:13 قبل از ظهر  توسط مهدی  | 

ساخت هواپيمای مدل

ساخت هواپيمای مدل

سلام به همهء‌ دوستان خوشبختانه علاقه مند به کار مدل و خيلي توي ايران زياده و از اين وبلاگ هم استقبال خيلي خوبي توسط دوستان شد که من شرمندهء‌ اونها شدم و نتونستم اونطور که بايد جوابگو باشم مخصوصاْ‌ توي ايميل ها که سعي ميکنم امروز به تمام سوالاتي که در مورد هواپيما هاي مدل شده و توي خاطرم هست جواب بدم اگر هم چيزي رو جا انداختم لطف کنيد توي قسمت نظرات ذکر کنيد توضيح خواهم داد . يک سري سوالات خيلي رايج در مورد هواپيماها توي اين مدت پرسيده شد که اول اونها رو جواب بدم که اينها هستن :

۱-قيمت راديو کنترل : راديو کنترل ها همونطور که توي پست قبلي گفتم انواع مختلفي دارن که بسته به امکانات ؛ برد و تعداد کانال ها و همچنين شرکت سازنده قيمت هاي مختلفي دارند براي مثال يک راديو کنترل دو کانال که فقط به درد ماشين هاي مدل يا بعضي از ربات ها ميخوره قيمتي در حدود ۱۵۰ هزار تومان و به بالا داره و معمولاْ‌ ميشه با حدود ۲۰۰ هزاز تومان يک ست کامل راديو کنترل چهار کانال با باطري و سروو ها و ريسيور تهيه کرد .

 ۲-بهتره که براي ساخت هواپيماهاي مدل از موتور هاي الکلي استفاده کنيد چون دست سازنده رو براي مانور روي طرحشون باز ميزارن و مخصوصاْ‌ آماتور ها که نميتونن مدل هاي اوليه رو دقيق يا سبک بسازن حتماْ‌ يک موتور الکلي ايراداتشون رو ميپوشونه چون قدرت بالايي داره ؛ از مزاياي موتور هاي الکلي اينه که قدرت بالايي دارند و در کل مجموعهء‌ موتور و منبع انرژي يک موتور الکلي توي هواپيما نسبت به موتور الکتريک و منبع انرژي اش توي هواپيماي ديگه وزن کمتري داره و ديگه مشکلات باطري هاي پر قدرت و مدارهاي گرون قيمت براي کنترل ولتاژ‌الکترو موتور و...رو هم نداريد بنا براين پيشنهاد من اينه که براي کارهاتون از موتور هاي الکلي استفاده کنيد .

۳-هواپيماهاي مدل رو ميشه از مواد ديگه هم ساخت مثل فايبر گلاس فوم يا تخته هاي سه لايي و... فقط تنها مسئله اي که باقي ميمونه اينه که اولاْ‌ وزنشون زياد نباشه و در عين حال مقاومتشون هم بالا باشه و زودي توي يک فرود سخت(Hard Landind) جا نزنن .در مورد چوب هاي جايگزين يه توضيح کوتاهي بدم و اون هم اينه که يکي از دوستان جديداْ‌ يه نوع چوب پيدا کردن که شبيه تخته هاي سه لايي ميمونه ولي تميز تر سبک تر و سفيد تره و به چوب فوک معروفه که براي ساخت بدنهء‌ هواپيما ميشه از اون استفاده کرد و البته بهتره براي کاهش وزن جاهايي که فشار کمتري رو تحمل ميکنند رو خالي کنيد مثل هواپيماهاي زمان جنگ جهاني . بريم سراغ توضيحات اصلي براي ساخت هواپيماي مدل ‌ بهترين راه پيروي از توضيحاتيه که در خود نقشه داده شده و با تهيهء‌ يک نقشهء‌ کامل بيشتر سوالاتي که توي ذهنتون در مورد ساخت هواپيما وجود داره خود به خود پاسخ داده ميشه البته با مطالعهء‌ دقيق نقشه و توضيحاتي که داخل اون ذکر شده . بالهاي هواپيماي مدل رو به صورت مجموعه اي از چند اسپار یا تيرک اصلي به شکل طولي و تعدادي ريب يا ايرفويل به صورت عرضي ميسازند که باز توصيه ميکنم براي درک اين مطالب سعي کنيد نقشهء‌ يک هواپيماي مدل رو تهيه کنيد که توضيح خواهم داد چطور اين کار رو انجام بديد . معمولاْ‌ بدنهء‌ اصلي هواپيما و ساخت اون نسبت به قسمت هاي ديگه ساده تره و مثل يک قوطي چهار وجهي ساخته ميشه که باز هم بايد از نقشه کمک بگيريد . داخل بدنهء‌ هوايما بايد جاهايي رو آماده کنيد براي پيچ شدن سروو ها و همچنين جاي باطري و ريسيور راديو کنترل که با سروو ها در ارتباط هستن ؛ از قسمت هاي ديگه اي که داخل بدنه وجود داره تانک يا مخزن سوخت هواپيماست که در ۹۹٪ موارد پشت فاير وال يا موتور هواپيما قرار ميگيره و اگر آماده گيرتون نياد که مياد بايد از يه ظرف مربعي شکل که توي بدنتون هم جا بشه بسازيدش . يکي از قسمت هاي ديگهء‌ مورد نياز بدنه جائيه که موتور پيچ ميشه و معمولاْ‌ از چوب راش يا گردو استفاده ميشه چون مقاومت بالايي دارن و و محفظه اي که موتور داخل بدنه قرار داره قبل از بسته شدن موتور به بدنه با رزين اپوکسي يا چسب دوقلوي شفافي که با استون رقيق شده با قلم مو پوشيده ميشه (مثل رنگ کردن )‌ تا روغن و سوخت موتور به داخل چوب بدنهء هواپيما نفوظ نکنه .

 براي روکش کردن هواپيماهاي مدل در انواع کوچکتر از روکش هاي سولار فيلم و سولار تکس استفاده ميکنند و در انواع بزرگتر که به روکش مهکمتري نياز دارند از روکش هاي سوپر مونوکوت استفاده ميشه روش کاور کردن هواپيماي مدل به اين شکله که ابتدا الگوي قسمتي از هواپيما که قراره کاور بشه رو روي کاور ميبرند براي مثال سقف يا بالاي بدنه بعد از بريدن؛ اون رو روي جاي مورد نظر مثل برچسب قرار ميدن و با اين تفاوت که چسب اين برچسب ها با اتو فعال ميشه و ابتدا بايد دور تا دور کاور رو به بدنه با اتو جوش بديد بعد از اون کل کاور رو اتو بکشيد که با اين کار کاور کاملاْ‌ جمع و کشيده ميشه و ظاهر خوبي به خودش ميگيره براي کاور کردن بال هم همين قانون پيروي ميشه يعني ابتدا يک تکه از کاور به اندازهء‌ بال بريده ميشه و بعد از قرار گرفتن روي بال دور تا دور اون به بال ميچسبه و بعد با اتو کشيدن وسط کاور ؛ کاور جمع ميشه و به حالت مورد نظر در مياد . يک قانون ديگه اي هم در مورد کاور کردن وجود داره و اون هم اينه که هميشه بايد از پائين به بالا کاور کرد بعني براي مثال در بدنه ابتدا زير بدنه بعد قسمت هاي کناري بعد سقف بدنه و در بال هم ابتدا زير بال و بعد از اون روي بال که البته بر عکس اين کار هم امکان پذيره ولي باعث ميشه که کاور شما در طول مدت بلند بشه .

 در مورد نحوهء‌ حرکت قسمت هاي متحرک هواپيما يا همون فرامين در پست قبلي به صورت مختصر توضيحاتي دادم و چون دوستان باز هم کمي در موردش سوال داشتند کمي بيشتر با عکس توضيح ميدم تا بهتر متوجه بشيد . براي ساخت و پرواز يک هواپيماي مدل کافيه که شما فقط بدنه و بال و ساير قسمت هاي چوبي رو بسازيد موتور و لوازم راديو کنترل رو به همراه سروو ها وصل کنيد تا هواپيما آماده بشه چون بعضي از دوستان خيال ميکنند براي حرکت فرامين هواپيما هم خودشون بايد موتور الکتريکي به همراه چرخدنده و..بسازند که اينطور نيست و سروو موتور ها جاي اونها اين کار رو انجام ميدهند که قيمتي در حدود ۱۵ هزار تومان به بالا دارند و توي پک يک راديو کنترلي که براي اون حدود ۲۰۰  هزار تومان پول پرداخت کرديد معمولاْ‌ سه يا چهار سروو وجود داره .

 در مورد خود هواپيما توضيح خاص ديگه اي نمونده فقط يه سري توضيحات ديگه :

 براي تهيهء‌ نقشه يا موتور و راديو ... بهتره يک سري بزنيد به کانون هوانوردي ايران در مجموعهء‌ نمايشگاه هواي روبروي پارک ارم که آقاي حسين خواني مسئول بخش مدل اين کانون هستند و ضمن امکان تهيهء‌ اقلام مورد نيازتون از ايشون يا مغازه هاي داخل محوطه ميتونيد در کلاس هاي ساخت مدل که از طرف اين مجموعه و آقاي حسين خواني و آقاي غلامي و..برگزار ميشه ثبت نام کنيد . سايت بالهاي نقره اي که همين بقل هم آدرسش رو لينک دادم هم چند نقشهء‌ جالب رو براي دانلود قرار داده که بعضي هاشون عملي نيستن و بقيه هم براي آماتور ها زياد جالب نيستن هرچند که خودم يکي از مدل هاي اون رو پلات گرفتم و ممکنه از روش بسازم به هر حال در کل بد نيست نقشه هارو توي کامپيوتر ببينيد و آشنا بشيد . لطفاْ‌ قبل از ارائهء‌ سوال هاتون يک سري هم به منابع موجود در سايت هاي مختلف غربي بزنيد و براي مثال توي سويس جستجوي عکس گوگل اين عبارت ها رو جستجو کنيد :‌ RC Models , Rc Airplanes , Rc Model Airplanes , Model Radio Control و غيره که RC هم مخفف واژهء‌ راديو کنترله و بهتره واژهء‌ مدل رو هم توي جستجو هاتون هميشه اضافه کنيد چون تمام اسباب بازي هاي امروزي هم راديو کنترل هستن و ممکنه با جستجوي اشتباه شمارو از هدفتون دور کنند در کل براي ديدن عکس ها سرويس جستجوي عکس گوگل چيز خوبيه و براي ديدن انواع سايت ها هم در مورد مدل ها و ساير موارد مثل ربات ها و..بهتره از سايد ask.com استفاده کنيد چون من تابحال سرويس جستجويي به اين فوق العادگي نديدم !‌ تمام نتايج جستجو دقيقاُ همون چيزيه که شما ميخواين و موتور جستجوي خوبيه براي تحقيقات علمي صنعتي . يکي از توضيحات ديگه مربوط ميشه به يک باند نسباتاً جديد در تهران که واقع شده در ضلع شرقي پارک چيتگر که البته آسفالته نيست و يکم براي موتور هواپيماها ضرر داره و معمولاً اعضاي کانون هوانوردي ايران هم که در بالا در موردشون توضيح دادم توي همين باند هواپيماهاشون رو ميپرونن . اين پائين چند تا عکس از هواپيماهاي مدل رو با توضيح ميزارم تا مسئله براتون يکم شفاف تر بشه :‌

 

                        

                      

                     

توضيحاتی در مورد هواپيماهای مدل

دوستای زيادی در مورد مدل و مدلينگ و نحوهء‌ ساخت و... سوال کرده بودن که تصميم گرفتم پست دوم وبلاگ رو در اين مورد بفرستم چون به نظر ميرسه مشتاق های زيادی در اين مورد وجود داره٬ قسمت های مختلف مدل رو تقسيم بندی ميکنم و در مورد هر کدوم کمی توضيح مينويسم اگر سوال خاصی براتون پيش اومد به وسيلهء‌ايميل بپرسيد سعی ميکنم هرچه سريع تر پاسخ بدم.

مدلينگ در ايران از قديم بين يه عده علاقه مند وجود داشته و تا العان هم به صورت کم و بيش ادامه داشته در حال حاضر هم افراد زيادی به اين رشته رو آوردن و قطعات مورد نيازشون رو هم بيشتر از دوبی تهيه ميکنند .برای پرواز مدل ها هم سه نقطه در تهران وجود داره که به ترتيب استقبال مردم آدرسشون رو مينويسم :

۱-مجموعه پروازی آسمان هوايی ری:جادهء ورامين ٬ بعد از دور برگردان (اين باند از شهر ری تابلو داره پس به راحتی ميتونيد پيداش کنيد !)

۲-باند هواپيمای يک موتورهء‌ قم:اتوبان تهران قم٬ هشت کيلومتر بعد از عوارضی٬ سمت چپ.(اين باند مخصوص هواپيما های سمپاشی مزارع اطرافه که روزهای جمعه برای پرواز مدل استفاده ميشه)

۳-نمايشگاه هوايی:اتوبان تهران کرج روبروی پارک ارم.

کمی توضيح در مورد خود مدل

بدنهء هواپيما : بدنهء‌ هواپيما های مدل با چوب بالسا ساخته ميشه چون اولاْ‌ که سبکه و دوماْ‌ اين که راحت بريده ميشه و کار باهاش زياد سخت نيست.ميتونيد چوب بالسا رو از افرادی که لوازم ماکت يا مدل ميفروشن تهيه کنيد.بدنهء‌ هواپيما ها بعد از ساخته شدن به وسيلهء‌ نوعی برچسپ پوشانده ميشه که باعث جلوگيری از نفوذ روغن موتور و...به داخل چوب و بافت هواپيما ميشه.برای ساخت بدنه انواع نقشه وجود داره که شما بايد بعد از تهيهء‌ يک مدل ساده اقدام به ساخت اون از روی نقشه کنيد.

موتور هواپيما:اين موتور ها از جنس آلومينيوم هستند و معمولاْ‌ بين دويست تا چهارصد گرم وزن دارند.در بين مدلر های جهان حجم موتور ها به CC بيان نميشه و از مقياس صدم اينچ استفاده ميشه٬ برای مثال يک موتور  10cc که در مدل يک موتور پر قدرت هم محسوب ميشه شصت صدم اينچ مکعب حجم داره و به موتور ۶۰ معروفه.همينطور موتورهايی مثل ۴۶٬۴۰٬۲۵٬۱۵ اينها موتورهای پر کاربرد در مدل هستن.سوخت اين موتور ها مخلوطی از ۷۵٪ الکل متانل و ۲۵٪ روغن کرچکه .شمع اين موتور ها نيازی به اتصال دائم برق نداره و بعد از روشن شدن موتور برق از شمع جدا ميشه.برای روشن کردن موتور ميتونيد از استارتر برقی يا انگشت های خودتون استفاده کنيد ! به تناسب موتور بايد ملخ مورد نظرتون رو تهيه کنيد.اين موتور ها همه از نوع دو زمانه هستند وبه تازگی شرکت OS Engines موتورهای چهارزمانه رو وارد بازار کرده.

راديوکنترل:برای  هواپيما نياز به يک راديو کنترل با برد بالا داريد تا بتونيد از کنار باند هواپيما رو کنترل کنيد.اين راديو کنترل ها بسته به تعداد کانال ها و برد و قابليت ها و همچنين قدرت پردازندهء‌ داخليشون قيمتی بين دويست تا پانصد هزار تومان دارند٬البته راديو های خيلی گرون تر هم هست که به درد ما ايرانی ها نميخوره ! برای شروع يک راديو کنترل چهار کانال با قيمت حدود دويست هزار تومان کار يک آماتور رو راه می اندازه.

ايلرون٬رادر٬الويتور٬لندينگ جيير و...:قسمت های متحرکی روی بال ها و سکان ها هستند که باعث تغيير مسير هواپيما برای کنترل اون ميشن.اين قسمت ها به وسيلهء‌ يک ميلهء‌ فولادی به سروو ها (موتور های الکتيريکی مخصوص حرکت فرامين) وصل ميشن که سروو ها هم به راديو کنترل وصل هستن.

            rudder-elevator

در عکس پائين عکس هايی از باک مدل ٬ چرخ ٬سرلينک ٬ نحوهء اتصال سر لينک ها به سروو ٬نحوهء‌ اتصال موتور وچرخ ٬ سروو ٬ شمع موتور و کاور پوشش دهندهء بدنه رو مشاهده ميکنيد.

    acc

اميدوارم مطالبی که نوشتم به دردتون بخوره و به شما در ساخت مدل کمک کرده باشه و به اطلاعاتتون افزوده شده باشه. اگر به قطعه ای نياز داشتيد يا سوالی براتون پيش آمد با من تماس بگيريد .

 

    

+ نوشته شده در  شنبه شانزدهم تیر 1386ساعت 3:5 بعد از ظهر  توسط مهدی  | 

آموزش ساخت هواپیمای مدل بخش دوم:

 

شکل هایی از قبیل دایره مربع مستطیل وترکیب هایی از آن

 

را روی مقوا بکشید تیغ کاتر(قفل دار)خود را دو درجه به

 

بیرون داده(1سانت)وکاتر را به دست راست خود داده و با

 

دست چپ کار را (مقوا)ثابت نگاه دارید دقت کنید که انگشت

 

شصت دست چپ شما در راستای تیغ قرار نگیرد چون هر

 

لحظه امکان دارد تیغ با شدت به سمت دست چپ شما پرتاب

 

شود حالا با یک میلیمتر فاصله از لب شکل ها شروع به

 

بریدن آنها کنید ظرافت و دقت 2رکن اساسی در ساخت

 

هواپیمای مدل است پس هر وقت که حوصله داشتید شروع به

 

کار کنید و هروقت که خسته شدید دست از کار بکشید.

 

از هر شکل پانزده عدد ببرید (از دایره 25عدد)

 

حالا وقت آن است که یک کیت هواپیمای مدل

از مغازه های مدل خریداری

 

نمایید و شروع به بریدن قطعه ها از روی چوب نمایید

 

راستی سمباده هایی که جلسه قبل تهیه نمودید را به صورت

 

مستطیل 7سانت در10 سانت بریده و یکی را (از طرف آبی

 

رنگ)با چسب چوب روی تخته سه لایی که عرض و طول

 

آن برابر با با سمباده های بریده شده است بچسبانید.

+ نوشته شده در  پنجشنبه چهاردهم تیر 1386ساعت 4:4 بعد از ظهر  توسط مهدی  | 

تصاویر

 

 

 

 

 

 

هواپیماهای تری دی پرواز خیلی زیبایی دارند و در هر شکل و جهتی قادر به پرواز هستند.

در هر زمینه ای اگر نیاز به تصویر دارید می توانید در قسمت نظر های وبلاگ یا به آدرس زیر ایمیل بزنید.با تشکر .

تصاویری که به ردیف کردن سیستم جلوبرنده مدلتون کمک می کنه رو اینجا رله کردم.کمک می کنه

این ۲ تا اولی ها برای فوق سبک ها مناسب هست.موتور خیلی کوچیکی دارند. 

 

 

 

 

 

 

+ نوشته شده در  دوشنبه یازدهم تیر 1386ساعت 1:46 بعد از ظهر  توسط مهدی  | 

ساخت مدل سبک و ابزار آن

متاسفانه در ایران ملخ برای مدلهای سبک گیر نمیاد و خوب این خودش یه مشکل هست دیگه.اما خوشبختانه از نظر باتری ، موتور و ساخت بدنه ی مدل های سبک مشکلی وجود نداره. برای سیستم کنترل از راه دور این مدل ها هم کنترل رادیویی نیست اما فرستنده و گیرنده مادون قرمز با بردی حدود ۱۰ متر در یه سری ماشین های چینی هست که  میشه از اون ها در ساخت مدل های زیر ۳۰ گرم استفاده کرد. گیرنده این سیستم خیلی کوچیک و سبک هست . از ۲ باتری قابل شارژ  ۷۰mha تغذیه میکنه و 2 خروجی برای 2 موتور فوق العاده کوچیک داره . دور موتورها کم و زیاد میشه . و 2 حالت کند و تند برای قدرت موتور ها داره... از این سیستم میتونید برای یه میکرو استفاده کنید... موتور و باتری برای مدل های سبک زیر قیمت 1000 تومان هست.

در مورد ملخ این مدل ها که اصلا گیر نمیاد شاید بتونید خودتون بسازید. که هم میشه با بالسا ساخت و هم میشه با  بریدن یه لیوان یک بار مصرف درست کرد...البته خیلی دقیق باید بریده بشه تا اون شیب و موجی که رو ملخ هست درست در بیاد تا راندمانش بالا بره.تصاویر پایین تو این زمینه شما رو راهنمایی میکنه.

 

برای بدنه ی این مدل ها هم بلو فوم یا بالسای نازک برای قسمت سوکان ها و یونو فوم با ضخامت 1 سانت برای بال اصلی ( یونولیت رو باید ببرید و یه ایرفویل خوب بسازید) و بازهم بالسا برای محور طولی هواپیما ( البته نه ورقه ای .. بالسا های میله ای شکل ) بهترین ابزار هست ...( بازهم بستگی به سایز مدل داره.)

اگر بتونید این موارد رو گیر بیارید میتونید یه مدل سبک بسازید.

+ نوشته شده در  دوشنبه یازدهم تیر 1386ساعت 12:51 بعد از ظهر  توسط مهدی  | 

به نظر شما پرواز این گلایدر الکتریک جالب نیست؟

+ نوشته شده در  یکشنبه دهم تیر 1386ساعت 1:53 بعد از ظهر  توسط مهدی  | 

اینها عاشقان پرواز مدل......................!ه!ه!ه!ه!ه!ه!

+ نوشته شده در  یکشنبه دهم تیر 1386ساعت 1:51 بعد از ظهر  توسط مهدی  | 

آموزش ساخت هواپیمای مدل

آموزش ساخت هواپیمای مدل
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  شنبه نهم تیر 1386ساعت 8:59 بعد از ظهر  توسط مهدی  | 

تاریخچه ی هواپيماي مدل

اختراع اولين مدل قابل پرواز روز تولد هوانوردي است.              (1976-1894)

                                                                               دكتر الكساندر ليپيش


 

هواپيماي مدل نطفه علم هوانوردي است و تاريخچه آن تاريخچه علم پرواز است. اولينآشنايي دانشمندان با قوانين ايروديناميك و پرواز از آزمايش بر روي مدلها حاصل شده است.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  شنبه نهم تیر 1386ساعت 2:46 بعد از ظهر  توسط مهدی  | 

انواع هواپیمای مدل

 

انواع هواپیمای مدل

 

هواپیماهای مدل نیز از چند جنبه مختلف تقسیم بندی می شوند.

 

دسته بندی هواپیماهای مدل از نظر نوع هدایت:

 

1- هواپیمای مدل رادیوکنترل (Radio Control Airplane)

هواپیمایی که از سیستم فرستنده و گیرنده رادیوکنترل برای هدایت آنها استفاده می شود.

 

2- هواپیمای مدل کنترل لاین (Control Line Airplane)

هواپیمایی که از سیم یا ریسمان مستحکم برای کنترل آنها استفاده می شود. این هواپیماها فقط می تواند در سطح یک نیمکره به شعاع ریسمان و به مرکز شخص هدایتگر پرواز کند.

 

3- هواپیمای مدل پرواز آزاد (Free Flight Airplane)

این هواپیماها پس از پرتاب، بطور آزادانه در هوا پرواز می کنند مانند گلایدرهای مدل پرواز آزاد و هواپیماهای موتور کشی.

 

 

دسته بندی هواپیماهای مدل از نظر نوع موتور:

 

1- هواپیمای مدل موتور پیستونی(Piston Engine Airplane)

 هواپیمای مدلی که از موتورهای پیستونی اعم از دو زمانه ، چهار زمانه ، الکلی و بنزینی استفاده می نماید.

 

2- هواپیمای الکتریک (Electric Airplane)

هواپیمای مدلی که از موتورهای الکتریکی استفاده می نماید.

 

3- هواپیمای داکتد فن (Ducted fan Airplane)

هواپیمای مدلی که از موتورهای داکتد فن نیرو می گیرد.

توضیح: موتور داکتد فن موتور پیستونی است که به جای ملخ از فن استفاده نموده و در یک داکت یا مجرای استوانه ای قرار می گیرد تا نقش موتور جت را ایفا کند.

 

4- هواپیمای جت (Jet Airplane)

هواپیمای مدلی که از موتورهای مینی جت استفاده می کند.

 

 

 

دسته بندی هواپیماهای مدل از نظر نوع کیت:

 

1- کیتهای آر-تی-اف (RTF - Ready To Fly)

کیتهایی که پس از خرید ظرف مدت ناچیزی ( 20 تا 30 دقیقه) سرهم شده و آماده پرواز می شوند. در این کیتها ، موتور - سرووها و گیرنده - لینکهای ربط - تانک سوخت و بسیاری از جزئیات قبلاً سوار شده اند. 

  

2- کیتهای ای-آر-اف (ARF -Almost Ready to Fly)

کیتهایی که تقریبا آماده پروازند. شما باید یک تا دو روز روی این کیتها کار کنید تا آماده پرواز شوند. نصب موتور، سرووها، گیرنده و باطری، تانک سوخت از مهمترین کارهایی است که شما باید انجام دهید. 

 

 

 

دسته بندی هواپیماهای رادیوکنترل 

 

1- هواپیمای ترینر (آموزشی) (Trainer airplane)

این هواپیماها برای افرادی که می خواهند یادگیری پرواز را شروع کنند ، مناسب است. معمولا این هواپیماها با موتورهای سایز 40 و 60 عرضه شده و استحکام نسبتا خوبی دارند. بال این هواپیماها در بالای بدنه (High wing) و دارای زاویه هفتی (Dihedral) زیاد است. معمولا در این هواپیماها از ایرفویل نا متقارن (Non symmetrical) استفاده می شود. تعادل آنها در هوا بسیار خوب است بطوری که در صورت انحراف بطور خودکار به حالت اولیه خود باز می گردند. ضمناً برای ایمنی بیشتر فرود، در این هواپیماها از سه چرخ (دو چرخ اصلی و یک چرخ دماغه) استفاده میشود. به علت احتمال زیاد سانحه در هنگام آموزش، این هواپیماها را ساده و ارزان تولید می کنند.

 


هواپیمای ترینر NexSTAR   

2- هواپیمای ترینر - ایروباتیک یا اسپورت ترینر (Trainer-Aerobatic airplane)

این هواپیماها هم دارای قابلیتهای هواپیماهای ترینر است و هم میتوان از آنها برای انجام مانورهای ساده ایروباتیک استفاده نمود. بال این هواپیماها روی سطح فوقانی بدنه سوار می شود و از ایرفویلهای نیمه متقارن (Semi symmetrical) استفاده می کند. 

 

هواپیمای اسپورت ترینر Easy Sport 40 MKII

 

  

3- هواپیماهای ایروباتیک (Aerobatic airplanes)

هواپیماهایی هستند که قابلیت انجام مانورهای ایروباتیک را دارا هستند که بنا به شخصیت پروازی ، به چند نوع تقسیم میشوند:

 

الف) اسپورت ایروباتیک (Sport Aerobatic)

معمولاً دارای نسبت قدرت موتور به وزن بالا (بیش از 1/1 ) هستند. ایرفویل متقارن دارند. بال آنها باریک شونده (Taper) و مستقیم (Straight) بوده و در زیر یا وسط بدنه نصب میشوند. بدنه این هواپیماها معمولاً کوتاه و قطور است. از معروفترین آنها:

 

 

هواپیمای اسپورت EDGE 540

 

 

 

هواپیمای اسپورت CAP 232

 

 

هواپیمای اسپورت Sukhoi 29

 

 

 

ب) هواپیماهای ایروباتیک- پَترن (Aerobatic Pattern)

 این هواپیماها دارای بدنه باریک و کشیده و نیز دم بلندی بوده و بال آنها نسبتاً نازک است. بنابراین پسای کمتری داشته و سرعت بالاتری به نسبت دیگر هواپیماهای ایروباتیک دارند. بال آنها معمولا از لبه حمله دارای زاویه پسگرایی (Sweep back) و از لبه فرار مستقیم یا کمی زاویه پیشگرایی (Sweep Forward) دارد.


 

ج) هواپیماهای 3D Aerobatic

از مهمترین زیر شاخه های آن هواپیماهای 3D Fun Flyer هستند که فوق العاده مانور پذیر بوده و تقریباً تمام مانورهای ایروباتیک را انجام میدهند. دارای سرعت پایین و قدرت موتور بالا هستند. ایرفویل بال آنها متقارن و نسبتاً ضخیم است. ضمن اینکه بال آنها دارای نسبت منظری (Aspect Ratio) پایین است یعنی دارای طول کم و پهنای زیاد است. بدنه آنها بسیار سبک و شکننده بوده و اگر از بالا به آن نگاه کنیم بسیار باریک و از زاویه جانبی نگاه کنیم نسبتاً پهن می باشد. این شکل باعث می شود این هواپیماها حول محور عمودی مانورهای جالب و خاصی از جمله Knife Edge - Knife Edge loop - Knife Edge flat circle - Knife Edge slow flight انجام دهند.

4- هواپیمای مقیاسی Scale airplane

هواپیماهایی هستند که نمونه واقعی داشته و بنا به دقت به دو دسته کلی نیمه مقیاسی (Semi scale) و مقیاسی دقیق تقسیم می شوند. در هواپیماهای نیمه مقیاسی برخی جزئیات و ابعاد و اندازه ها و حتی نوع ایرفویل بال تغییر می یابند تا پرواز آنها راحت تر شود. اما در هواپیماهای مقیاسی دقیق ، تمامی جزئیات و اندازه ها دقیقاً پیاده می شوند.

هواپیمای مقیاسی B-52 

 

 

 

5- هواپیمای پارک فلایر (Park Flyer airplane)

این هواپیماها معمولا از موتور الکتریکی استفاده نموده و بسیار سبک و کوچک هستند. بنابراین شما می توانید آنها را در حیاط منزل یا پارکها پرواز دهید.

 


هواپیمای پارک فلایر Stik EP ساخت Great planes

 

 

 

 

 

 

 


 

6- هواپیمای گلایدر Glider

هواپیماهای گلایدر رادیوکنترل معمولا دارای موتور الکتریکی کوچکی هستند که هنگام بالا رفتن از آنها استفاده شده در حالی که هنگام گلاید کردن ملخ آنها بواسطه فنر ، بسته شده و به فرم یک گلایدر بی موتور در می آیند. به این گلایدر ها موتور گلایدر می گویند. برخی گلایدر های رادیوکنترل بوسیله هواپیمای مدل دیگری وینچ شده تا به ارتفاع مناسب برسند. سپس رها شده و پرواز طولانی و حتی بالا رونده تحت جریان هوای گرم ، انجام می دهند.

 

هواپیمای موتور گلایدر رادیوکنترل Spectra

  

+ نوشته شده در  شنبه نهم تیر 1386ساعت 10:40 قبل از ظهر  توسط مهدی  | 

 

انواع هواپیمای مدل

 

هواپیماهای مدل نیز از چند جنبه مختلف تقسیم بندی می شوند.

 

دسته بندی هواپیماهای مدل از نظر نوع هدایت:

 

1- هواپیمای مدل رادیوکنترل (Radio Control Airplane)

هواپیمایی که از سیستم فرستنده و گیرنده رادیوکنترل برای هدایت آنها استفاده می شود.

 

2- هواپیمای مدل کنترل لاین (Control Line Airplane)

هواپیمایی که از سیم یا ریسمان مستحکم برای کنترل آنها استفاده می شود. این هواپیماها فقط می تواند در سطح یک نیمکره به شعاع ریسمان و به مرکز شخص هدایتگر پرواز کند.

 

3- هواپیمای مدل پرواز آزاد (Free Flight Airplane)

این هواپیماها پس از پرتاب، بطور آزادانه در هوا پرواز می کنند مانند گلایدرهای مدل پرواز آزاد و هواپیماهای موتور کشی.

 

 

دسته بندی هواپیماهای مدل از نظر نوع موتور:

 

1- هواپیمای مدل موتور پیستونی(Piston Engine Airplane)

 هواپیمای مدلی که از موتورهای پیستونی اعم از دو زمانه ، چهار زمانه ، الکلی و بنزینی استفاده می نماید.

 

2- هواپیمای الکتریک (Electric Airplane)

هواپیمای مدلی که از موتورهای الکتریکی استفاده می نماید.

 

3- هواپیمای داکتد فن (Ducted fan Airplane)

هواپیمای مدلی که از موتورهای داکتد فن نیرو می گیرد.

توضیح: موتور داکتد فن موتور پیستونی است که به جای ملخ از فن استفاده نموده و در یک داکت یا مجرای استوانه ای قرار می گیرد تا نقش موتور جت را ایفا کند.

 

4- هواپیمای جت (Jet Airplane)

هواپیمای مدلی که از موتورهای مینی جت استفاده می کند.

 

 

 

دسته بندی هواپیماهای مدل از نظر نوع کیت:

 

1- کیتهای آر-تی-اف (RTF - Ready To Fly)

کیتهایی که پس از خرید ظرف مدت ناچیزی ( 20 تا 30 دقیقه) سرهم شده و آماده پرواز می شوند. در این کیتها ، موتور - سرووها و گیرنده - لینکهای ربط - تانک سوخت و بسیاری از جزئیات قبلاً سوار شده اند. 

  

2- کیتهای ای-آر-اف (ARF -Almost Ready to Fly)

کیتهایی که تقریبا آماده پروازند. شما باید یک تا دو روز روی این کیتها کار کنید تا آماده پرواز شوند. نصب موتور، سرووها، گیرنده و باطری، تانک سوخت از مهمترین کارهایی است که شما باید انجام دهید. 

 

 

 

دسته بندی هواپیماهای رادیوکنترل 

 

1- هواپیمای ترینر (آموزشی) (Trainer airplane)

این هواپیماها برای افرادی که می خواهند یادگیری پرواز را شروع کنند ، مناسب است. معمولا این هواپیماها با موتورهای سایز 40 و 60 عرضه شده و استحکام نسبتا خوبی دارند. بال این هواپیماها در بالای بدنه (High wing) و دارای زاویه هفتی (Dihedral) زیاد است. معمولا در این هواپیماها از ایرفویل نا متقارن (Non symmetrical) استفاده می شود. تعادل آنها در هوا بسیار خوب است بطوری که در صورت انحراف بطور خودکار به حالت اولیه خود باز می گردند. ضمناً برای ایمنی بیشتر فرود، در این هواپیماها از سه چرخ (دو چرخ اصلی و یک چرخ دماغه) استفاده میشود. به علت احتمال زیاد سانحه در هنگام آموزش، این هواپیماها را ساده و ارزان تولید می کنند.

 


هواپیمای ترینر NexSTAR   

2- هواپیمای ترینر - ایروباتیک یا اسپورت ترینر (Trainer-Aerobatic airplane)

این هواپیماها هم دارای قابلیتهای هواپیماهای ترینر است و هم میتوان از آنها برای انجام مانورهای ساده ایروباتیک استفاده نمود. بال این هواپیماها روی سطح فوقانی بدنه سوار می شود و از ایرفویلهای نیمه متقارن (Semi symmetrical) استفاده می کند. 

 

هواپیمای اسپورت ترینر Easy Sport 40 MKII

 

  

3- هواپیماهای ایروباتیک (Aerobatic airplanes)

هواپیماهایی هستند که قابلیت انجام مانورهای ایروباتیک را دارا هستند که بنا به شخصیت پروازی ، به چند نوع تقسیم میشوند:

 

الف) اسپورت ایروباتیک (Sport Aerobatic)

معمولاً دارای نسبت قدرت موتور به وزن بالا (بیش از 1/1 ) هستند. ایرفویل متقارن دارند. بال آنها باریک شونده (Taper) و مستقیم (Straight) بوده و در زیر یا وسط بدنه نصب میشوند. بدنه این هواپیماها معمولاً کوتاه و قطور است. از معروفترین آنها:

 

 

هواپیمای اسپورت EDGE 540

 

 

 

هواپیمای اسپورت CAP 232

 

 

هواپیمای اسپورت Sukhoi 29

 

 

 

ب) هواپیماهای ایروباتیک- پَترن (Aerobatic Pattern)

 این هواپیماها دارای بدنه باریک و کشیده و نیز دم بلندی بوده و بال آنها نسبتاً نازک است. بنابراین پسای کمتری داشته و سرعت بالاتری به نسبت دیگر هواپیماهای ایروباتیک دارند. بال آنها معمولا از لبه حمله دارای زاویه پسگرایی (Sweep back) و از لبه فرار مستقیم یا کمی زاویه پیشگرایی (Sweep Forward) دارد.


 

ج) هواپیماهای 3D Aerobatic

از مهمترین زیر شاخه های آن هواپیماهای 3D Fun Flyer هستند که فوق العاده مانور پذیر بوده و تقریباً تمام مانورهای ایروباتیک را انجام میدهند. دارای سرعت پایین و قدرت موتور بالا هستند. ایرفویل بال آنها متقارن و نسبتاً ضخیم است. ضمن اینکه بال آنها دارای نسبت منظری (Aspect Ratio) پایین است یعنی دارای طول کم و پهنای زیاد است. بدنه آنها بسیار سبک و شکننده بوده و اگر از بالا به آن نگاه کنیم بسیار باریک و از زاویه جانبی نگاه کنیم نسبتاً پهن می باشد. این شکل باعث می شود این هواپیماها حول محور عمودی مانورهای جالب و خاصی از جمله Knife Edge - Knife Edge loop - Knife Edge flat circle - Knife Edge slow flight انجام دهند.

4- هواپیمای مقیاسی Scale airplane

هواپیماهایی هستند که نمونه واقعی داشته و بنا به دقت به دو دسته کلی نیمه مقیاسی (Semi scale) و مقیاسی دقیق تقسیم می شوند. در هواپیماهای نیمه مقیاسی برخی جزئیات و ابعاد و اندازه ها و حتی نوع ایرفویل بال تغییر می یابند تا پرواز آنها راحت تر شود. اما در هواپیماهای مقیاسی دقیق ، تمامی جزئیات و اندازه ها دقیقاً پیاده می شوند.

هواپیمای مقیاسی B-52 

 

 

 

5- هواپیمای پارک فلایر (Park Flyer airplane)

این هواپیماها معمولا از موتور الکتریکی استفاده نموده و بسیار سبک و کوچک هستند. بنابراین شما می توانید آنها را در حیاط منزل یا پارکها پرواز دهید.

 


هواپیمای پارک فلایر Stik EP ساخت Great planes

 

 

 

 

 

 

 


 

6- هواپیمای گلایدر Glider

هواپیماهای گلایدر رادیوکنترل معمولا دارای موتور الکتریکی کوچکی هستند که هنگام بالا رفتن از آنها استفاده شده در حالی که هنگام گلاید کردن ملخ آنها بواسطه فنر ، بسته شده و به فرم یک گلایدر بی موتور در می آیند. به این گلایدر ها موتور گلایدر می گویند. برخی گلایدر های رادیوکنترل بوسیله هواپیمای مدل دیگری وینچ شده تا به ارتفاع مناسب برسند. سپس رها شده و پرواز طولانی و حتی بالا رونده تحت جریان هوای گرم ، انجام می دهند.

 

هواپیمای موتور گلایدر رادیوکنترل Spectra

  

+ نوشته شده در  شنبه نهم تیر 1386ساعت 10:39 قبل از ظهر  توسط مهدی  | 

هلیکوپترهای مدل رادیوکنترل ( R/C Helicopters) قسمت دوم


هلیکوپترهای مدل رادیوکنترل (
R/C Helicopters)

تعریف: هلیکوپترهای بدون سرنشین که توسط سیستم فرستنده گیرنده رادیویی کنترل می شوند.
به طور كل  هليكوپتر مدل راديوكنترل به دو دسته
Scale (مقياسی يا مشابه واقعی ) و Pod & Boom تقسيم می‌شوند. مشخصه هليكوپتر‌های مقياسی، شكل بدنه آنها است كه مشابه يك نوع هليكوپتر واقعی می‌باشد. اين هليكوپتر‌ها اغلب گران قيمت بوده و براي پرواز‌هاي ايروباتيك طراحی نشده‌اند. اما ظاهر زيبای آن‌ها لذت پرواز را دو‌چندان می كند. ضمن اينكه پوشش كامل بدنه آن‌ها باعث ديد بهتر از فواصل دور می‌شود. در هليكوپتر‌های Pod & Boom بهترين مشخصه‌ها، دم باريك و بلند (Boom) و پوشش آيروديناميك و نيمه كامل بدنه (Pod) ‌بوده كه باعث هر چه سبكتر شدن هليكوپتر و افزايش
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  شنبه نهم تیر 1386ساعت 10:7 قبل از ظهر  توسط مهدی  | 

هليكوپتر چیست؟


هليكوپتر از دو كلمه يونانی هليكويد (Helicoid) به معنای ساختار مارپيچی و پْـترون (Ptron) به معنای بال تشكيل شده است و مجموعاً يعنی بالي كه بطور مارپيچی حركت مي‌كند. در واقع هليكوپتر وسيله پرنده‌ای است كه نيروي بالابرنده و جلوبرنده خود را از بال چرخان به دست می آورد. همان‌طور كه می‌دانيد هواپيما براي بلند شدن از زمين و بالارفتن به نيروی برا (Lift) نياز دارد كه اين خود مستلزم عبور جريان هوا از روی بال است. به دليل اين‌كه بال روی هواپيما نصب و ثابت است بايد هواپيما نسبت به هوای مجاور حركت و سرعت داشته باشد تا بال بتواند در آن سرعت نيروی بالابرنده توليد كند. اين ايده از ديرباز در فكر بسياری از مخترعين وجود داشت كه مي‌توان بال را در هوا حركت داد بدون اين كه بدنه از جای خود تكان بخورد. يعنی بال در هوا بچرخد و نيروی برا ايجاد كند. اين انديشه را مي‌توان در آثار لئوناردو داوينچی و طرح معروف خود كه بر اساس پيچ ارشميدوس طراحی شده بود و يك اسباب بازی چينی بسيار قديمي ديد كه داراي چهار پره تاب خورده در طرفين يك تيرك چوبی باريك بود و با كوك كردن پره‌ها در خلاف جهت يكديگر و رها كردن آن، می‌توانست در هوا بالا ‌رفته و مدتی پرواز كند. اين اسباب بازی به ظاهر كوچك يكی از عوامل اصلی ظهور صنعت هوانوردی بود؛ چرا كه مخترعين با استناد به اين وسيله بر كار خود پافشاری مي‌كردند و با خود می‌گفتند چون اين اسباب بازی می‌تواند در هوا پرواز كند پس نوع بزرگ آن هم بايد بتواند پرواز كند. 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه ششم تیر 1386ساعت 5:36 بعد از ظهر  توسط مهدی  | 

سلام به همه ی عاشقان پرواز

 

 

امروز میخواهم مطلبی راجع به شبیه ساز پرواز ماکروسافت روی سایت قرار دهم.

 

 

دراین مقاله ی  آموزشی شما را با شبیه ساز پرواز  و  دروس و  گواهینامه های  آن آشنا می کنیم:

 

ابتدا  به  دروس  پرواز می پردازیم:

 

فصل اول: دروس پیش از مستقلی

 

درس اول :  پرواز مستقیم و بدون تغییر ارتفاع

درس دوم :  گردش ها

درس سوم :  اوجگیری و نزول

                                                                درس چهارم :  پرواز با سرعت کم

درس پنجم : برخاستن

درس ششم : فرود

درس هفتم : اولین پرواز مستقلی شما

فصل دوم: گواهینامه ی خلبانی شخصی

 

درس اول : واماندگی

درس دوم : دور های گود

درس سوم : ناوبری با استفاده از

درس چهارم : دوره ی ترافیک

درس پنجم : کنترل ترافیک هوایی

فصل سوم :مدرک ریتینگ یا پرواز با دستگاه

درس اول : تقرب 

درس دوم : تقرب با استفاده از دستگاه فرود خودکار

درس سوم : الگوهای هلدینگ

فصل چهارم: گواهینامه ی خلبانی بازرگانی

 

درس اول : آشنایی با یک هواپیمای کامل و پیشرفته

درس دوم : نشست ها و برخاست ها در باند کوتاه

درس سوم : رویه های شرایط اضطراری

فصل پنجم: گواهینامه حمل و نقل هوایی

 

درس اول : آشنایی با هواپیمای جت بوئینگ 737

درس دوم : نزولها و مدیریت انرژی

درس سوم : تقرب کامل با استفاده از دستگاه خود کار فرود

 

 

خوب این همه اش نیست شما با گذراندن این دوره ها و امتحانات هر درس گواهینامه ی آن درس را میگیرید.

 

خوب در اینجا توضیحی راجع به گواهینامه های شبیه ساز میدهم.

 

 

 

 

گواهینامه خلبان مبتدی یا دانش آموز 1-

2- گواهینامه خلبانی شخصی

3- گواهینامه ی آلات پروازی

4- گواهینامه ی خلبانی بازرگانی

5- گواهینامه ی خلبانی خطوط هوایی

 

در صورت قبولی در آزمون عملی فلایت سیمولاتور، گواهینامه شما به نام خودتان به شما واگذار خواهد گردید که می توانید آن را به عنوان یک سند چاپ نموده و به دوستانتان بگویید که چقدر در فن خلبانی استاد هستید! ان شاالله در مقاله بعدی، اولین قدم هایمان را به سوی کاپیتان شدن در پرواز هواپیماها برخواهیم داشت. منتظر باشید.

+ نوشته شده در  چهارشنبه ششم تیر 1386ساعت 5:31 بعد از ظهر  توسط مهدی  |